Guide til dropshipping

Skrevet af Benjamin Hammersholt.

I denne guide har jeg forsøgt at vende alle aspekter af dropshipping for dig. Du vil lære nogle professionelle tricks som de store dropshippere gør brug af, og du vil være fuld udrustet til at starte din egen webshop med dropshipping når du har læst denne guide. Guiden er skrevet uafhængigt af nogen firmaer, eller andre indflydelser. Det er ren og skær mine holdninger og mit kendskab til dropshipping jeg har gjort brug af. Det betyder at det er mine egne erfaringer som jeg selv har testet på egen krop, og ved virker. Min erfaringer kommer primært fra IT-branchen og min uddannelse som Indkøber, hvor man benytter dropshipping i større og større stil.

Dropshipping er for nogle en genial måde at starte en virksomhed på, mens andre ser ned på det og mener det giver en række problemer. Selvfølgelig er der nogle ting der fungerer anderledes, som gør det til en smule anderledes måde at drive virksomhed på. De udfordringer vil jeg behandle så du føler dig godt tilpas. For dropshipping giver dog også en række væsentlige fordele, som kan gavne din virksomhed stort.

Intro - Hvad er Dropshipping

Inden vi kommer for godt i gang, så er det vigtigt at vi er i forståelse med hinanden mht. hvad vi snakker om når jeg nævner dropshipping. Dropshipping kan foregå på mange forskellige måder, og uden at din slutkunde er klar over det. Et eksempel på en virksomhed der benytter sig af tydelig dropshipping er Amazon. Webshoppen ser ud som en helhed, men under hvert produkt, kan man se hvor varen er på lager, og man har faktisk mulighed for at købe varen gennem flere forhandlere. Du betaler til Amazon, din faktura kommer fra Amazon, men varen kommer direkte fra leverandøren/butikken der har varen. En virksomhed hvor det foregår lidt mere skjult, er en virksomhed som Bilka. Køber du eksempelvis hvidevarer eller mobiltelefoner fra Bilka.dk, ved jeg at i langt størstedelen af tilfældene så kommer de direkte fra leverandøren, endda nogle gange så godt skjult at Bilka.dk endda står som afsender på pakken.

Dropshipping er en service der både kan tilbydes af grossister, producenter og forhandlere

Hvordan fungerer dropshipping i praksis? Se denne grafik for forklaring.

Fordelen for disse webshops er at de sparer en masse håndtering af varen, og de slipper for at have varen på lager og derved lagerbinding af midler. Der er flere metoder til dropshipping, men når ordet er brugt i denne guide, er det en samlet betegnelse for den service som en leverandør kan tilbyde, hvor leverandøren ikke afsender varer til dig, men til din slutkunde. Leverandøren kan så have flere ansigter. Det kan både være en producent, en grossist, eller en forhandler, som kan tilbyde dig denne service.

Dropshipping kan sagtens benyttes af dig som ikke har tænkt sig at lave en webshop, men dropshipping er generelt henvendt til webshops, og derfor vil guiden tage udgangspunkt i at du ønsker at bruge dropshipping på din webshop.

Intro - Fordele og ulemper ved dropshipping

Som nævnt er der både fordele og ulemper ved at benytte sig af dropshipping. Her vil jeg kort opridse dem. De vil blive behandlet senere i guiden når vi støder på dem.

Fordele:

  • Mindre lagerbinding - mindre kapital nødvendig. Du skal ikke købe et stort varelager ind inden du kan starte dit salg, ved dropshipping betaler du først din vare når du HAR solgt den.
  • Nemt at komme i gang, da du ikke behøver et lager, der skal ikke pakkes pakker, og i de fleste tilfælde skal du heller ikke håndtere returneringer og reklamationer.
  • Holder driftomkostningerne nede
  • Du kan i princippet placere din virksomhed hvor det passer dig.
  • Nemt at udvide sortimentet, du behøver ikke at tro ret meget på produktet for at teste salget af. Du betaler jo først når du HAR solgt varen.
  • Leverandøren gør det hårde arbejde, så med den rette opsætning kan du nemt omsætte for store beløb uden nødvendigvis at gøre mere end at lave din webshop.

Ulemper:

  • Ofte en lav avance på produkterne da driftsomkostningerne er lave og derved et nemt marked at gå ind i, og der derfor ofte opstår stor konkurrence på prisen.
  • Svært at holde styr på synkroniseringen mellem lagertallene hos dine leverandører og din webshop
  • Der opstår komplekse leveringsmatrixer ved flere varer fra flere leverandører. 
  • Du skal stå til ansvar overfor kunden, for leverandørens fejl. Det kan være en forkert vare leveret, eller en pakke der aldrig når frem.

1. Find ud af hvad du gerne vil sælge

Det kan være fristende bare at kigge på hylden og tage det nemmeste eller det mest ligetil. Men tænk over at du jo, forhåbentligt, får en masse spørgsmål omkring dine varer fra alle dine kommende kunder. Så det skal være en vare som du selv synes er spændende, eller interesserer dig for. Det vil gøre at det ikke er en sur pligt når der skal researches efter produkter og produktinfo. Det er også vigtigt at undersøge om der er et godt domæne ledigt til din nye webshop hvor du skal sælge dine varer fra. Jeg kan anbefale UnoEuro, som jeg bruger både til alle mine hjemmesider og til mindre webshops.

Der kan være mange fordele og ulemper ved at vælge bestemte produktkategorier. Du bør først og fremmest tænker over konkurrencen på produktet. Hvad kan du tilbyde, som dine konkurrenter ikke kan? Da der ofte er stor konkurrence på prisen når det er en vare der er let tilgængelig som dropshipping vare, så kunne det måske være service du skal slå på istedet for prisen. Det kan også være ren og skær tilstedeværelse på nettet som du er god til, enten gennem sociale netværk eller god søgeoptimering. Det kan også ske at du er så heldig at finde en vare der ikke er så let tilgængelig på nettet, og du derved kan være konkurrencedygtig på prisen. Hvordan finder du så den vare, vil du nok spørge. Det er rent og skær hårdt arbejde. Det siger sig selv at de lavest hængende frugter også er dem med størst konkurrence. Det er derfor et stort, og måske det vigtigste, arbejde at finde den rigtige dropshipping leverandør og den rigtige vare. Men igen er det vigtigt at huske på hvad du synes der er interessant, for det er ofte den vare du synes der er interessant, som du er bedst til at sælge. Om ikke andet kan du formentlig tage en lille bid af salget, hvilket kan være et godt startpunkt for at udbygge din webshop og blive bedre.

Nogle har spurgt hvad man kan forvente at have af avance når man sælger varen gennem dropshipping. Det er ikke et spørgsmål hvor man kan generalisere, men ud fra hvad jeg har set, så ligger avancerne typisk lavere end varer der ikke dropshippes. Så hvis du får bygget din forretning stor nok, så kan du højst sandsynligt med fordel begynde at købe til eget lager og derved tjene mere. Men skal jed komme med nogle gæt på avancer indenfor bestemte produktkategorier, så vil jeg anslå en gennemsnitsavance på dropshipping af IT til at være rundt regnet 10%, kabler og lignende IT tilbehør cirka 30%, tøj, ure og acessories helt op til 70%.

2. Find en dropshipping leverandør

Har du sat dig fast på at du skal dropshippe den vare som du vil sælge på din nye webshop, så kig i annoncerne her på siden og se om der skulle være noget interessant. Ellers kan du prøve at skrive i forumet og se om nogen vil, eller kender nogen der vil, dropshippe den vare du leder efter for dig. Ikke alle varer egner sig til dropshipping. Det afhænger meget af leverandøren. Meget kan lade sig gøre hvis man er lidt kreativ. Så hvis du ikke finder noget her på Dropshipping-Portalen, så prøv at henvend dig til leverandører/grossister der har det produkt du gerne vil sælge. Hvis du møder en mur, så lad dig ikke slå ud. Selv om dropshipping ikke er et nyt fænomen, så er der stadig mange som ikke kender til det, og måske er lidt skræmt af det. Forklar de fordele både dig som køber og leverandøren som sælger kan havde ud af dette samarbejde. Forslå leverandøren at hjælpe med at undersøge de aspekter som der er årsagen til at leverandøren takker nej. Er det umuligt at komme igennem, så må du enten lave dit eget lager eller find en anden vare der KAN dropshippes.

3. Opsætning af webshop

Nu da du har fundet ud af hvad du vil sælge, og en leverandør dertil, så ved du allerede nu noget om hvordan produktet kan vises frem på den rigtige måde i dit butiksvindue, din webshop. Du ved også om leverandøren har nogle specielle krav som du skal opfylde, og hvilke krav leverandøren kan opfylde. De informationer skal du bruge, nu hvor du skal ud og søge en der kan lave en webshop for dig. Du kan også vælge selv at lave den, men det vil jeg kraftigt fraråde dig hvis du ikke har god teknisk snilde og har arbejdet med det før. Det er noget helt andet end at lave din egen simple hjemmeside. Byg siden ordentligt fra start, så vil du komme bedst fra start. Det vil også betyde at du har en god partner hvis du kommer så langt at du vil udvikle mere på din side. For med dropshipping er der rigtig mange ting der kan automatiseres, hvis leverandøren understøtter det selvfølgelig.

 

En af de ting som du nok vil være interesseret i hvis du har et stort varesortiment, er automatiske vareopdateringer og vareoprettelser. Mange leverandører kan dette efterhånden. Det foregår som regel ved at de kan trække, eller få systemet til at trække, en fil der har ens format hver gang, hvor dit varesortiment fra leverandøren fremgår. Filen laves som regel som CSV (komma separeret fil) eller Excel format. Denne fil kan du importere med dit webshops CMS system. Hvis leverandøren så en uge ændrer kostpriserne, så vil kostpriserne på webshoppen også ændre sig og resultere i nye salgspriser. På denne måde får du også automatisk ændringer i produkttekster, og du kan lynhurtigt se om der er kommet nye produkter i sortiment som du vil oprette. Vil man have det helt automatiseret, kan filen automatisk uploades fra leverandøren til din server, som selv finder ud af om der er en ny opdatering og opdaterer den selv.

Næste step for en automatisering, er automatisk ordrebehandling mellem dig og leverandøren. Det er dog en del mere komplekst, hvis du gerne vil det så spørg dit webbureau som du til den tid har fået et godt samarbejde med.

1 1 1 1 1 Rating 4.75 (2 Votes)

Tilføj kommentar


Sikkerhedskode
Opdatér